بررسی مزایا و معایب چوب راش، و کاربرد بی‌شمار آن در صنعت مبلمان

انواع چوب

چوب ها در کل به دو نوع سوزنی برگان و پهن برگان تقسیم می شوند. چوب راش و گردو هر دو در گروه پهن برگان می باشند. تفاوتی که در چوب های پهن برگ و سوزنی برگ وجود دارد، که در مرغوبیت چوب هم بی تاثیر نیست، این است که در پهن برگان مانند چوب راش و گردو باید قطر سالانه چوب، پهن باشد.

هر چه قطر سالانه یک چوب پهن تر باشد، چوب مستحکم تر و سنگین تر خواهد بود. اما در سوزنی برگان متفاوت است، هر چه قطر سالانه باریک تر و نازک تر باشند، بهتر است. چوب جامد راش، مبلمان ایده آلی را برای استفاده ایجاد می‌کند که با نگهداری مناسب، چوب راش سال ها زیبا به نظر می رسد.

چوب ها در کل به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول، چوب هایی که در داخل ایران می‌رویند، که اصطلاحا به آن ها چوب های جنگلی می‌گویند. از انواع چوب های داخلی می‌توان به چوب راش، چنار، افرا، ملچ و ممرز اشاره کرد. که بیشترین استفاده این چوب ها، در صنایع مبلمان و درب می‌باشد. دسته دوم، چوب هایی که از خارج از کشور به داخل آورده می‌شوند.

این چوب ها بیشتر شامل چوب درختان سوزنی برگ می‌شوند. مانند چوب روس (راش، افرا، نراد و بلوط)، سرو و کاج در صنعت چوب و مبلمان ایران بیشتر از چوب راش ایرانی و گرجستانی استفاده می‌شود. تفاوتی که چوب های راش ایرانی با خارجی، در این است که کیفیت چوب راش خارجی نسبت به ایرانی بهتر است. به این دلیل که میزان رطوبت تخته های راش خارجی مناسب تر است. که این مقدار رطوبت کمتر و خشکی چوب باعث می‌شود تا در فرآیند تولید، ضایعات کمتری به وجود بیاید.

یک ویژگی از چوب راش که آن را جذاب می کند؛ نمایش سطحی نسبتاً تمیز و صاف آن که دارای موج های زیبایی درون خود است. دانه بندی ملایم این چوب، به زیبایی اثاثه یا لوازم داخلی دیگر اتاق می‌افزاید و به آن ها اجازه می‌دهد تا در مرکز توجه قرار بگیرند.

مزایا و معایب

مزیت ها و معایب چوب راش دوام و استحکام چوب سخت راش از دسته چوب های “سخت پوش”، دارای چگالی جامد و سطحی قوی است. به این معنی که بیشتر از چوب های دیگر، در برابر فشار، خرد شدن و جمع شدن، جوش خوردن مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. راش چوبی نسبتاً غیر متخلخل با سطحی مستحکم است، که همین ویژگی آن باعث شده تا گذشت زمان، به ماندگاری این چوب آسیب نزند.

به این نکته توجه داشته باشید که چوب راش برای کار های چوبی سازه‌ای، بسیار عالی است. اما این، به معنای دوام بسیار بالا نیست! این چوب پس از برش نمی‌تواند در برابر عناصر فضای باز یا رطوبت شدید هوا مقاومت کند. این امر، آن را برای استفاده در فضای باز و خارجی مناطق شمالی ایران، نامناسب می‌کند.

انعطاف پذیری از چوب راش جامد به دلیل انعطاف بالایی که دارد، در ساخت مبلمان منحنی از جمله مبل راحتی، سلطنتی،کلاسیک، آلات موسیقی و تخته سه لا استفاده می‌شود. و تقریبا برای همه اجزای صندلی، کابینت و کفپوش یک گزینه عالی است. مقاوم در برابر ضربه چوب راش با بافت یکنواخت و دانه مستقیم خود، مقاومت قابل توجهی در برابر فشار دارد، زیرا سخت، سنگین و محکم است.

با توجه به این نکته، چوب راش معمولاً برای کفپوش بسیار گزینه مناسبی است، زیرا می‌تواند وزن و فشار زیادی را تحمل کند. چرا مبلمان با چوب راش بخریم؟ این چوب به دلیل سختی و استقامت بالای خود، یک انتخاب بسیار عالی برای مبلمان راحتی و کلاسیک به حساب می‌آید. این چوب به دلیل گران قیمت بودن و زیبایی فوق العاده خود، معمولا در مبلمان لوکس و دکوراسیون‌ اداری مدرن بکار می‌رود.

به جرات می‌توان گفت که این چوب در عین زیبایی، دوام بالایی هم دارد! قیمت مناسب خرید مبل با چوب راش برای شما یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید! با خودتان صادق باشید. کلاف مبلی که از چوب بی کیفیت تولید شده باشد، دوام آن را بسیار کم میکند. قطعا زیبایی و راحتی خوبی هم ندارد.

مزیت چوب راش

مبلی که تماما از چوب راش ساخته شده باشد، هم دوام بسیار بالایی دارد و هم اینکه اگر به فکر تغییر دکوراسیون مبلمان منزلتان بیفتید، همچنان ارزش اولیه خود را حفظ می‌کند و می‌توانید به قیمت مناسب آن را بفروشید. چوب راش نسبت به سایر چوب های سخت (چوب گردو، ماهون، افرا و گیلاس)، کم هزینه و اقتصادی تر است. طبق مطالعات انجام شده، ارزان ترین چوب برای مبل، چوب روسی و چوب راش هستند. تعمیر و نگهداری آسان از دستگاه بخار، به صورت خیلی ملایم می‌توان برای برجسته سازی دانه های طبیعی و یکنواختی رنگ چوب راش استفاده کرد.

از آنجا که این چوب خواص ماندگاری بالایی دارد، طی آزمایشات انجام شده؛ مبلمان چوب راش حتی سال ها بعد نیز زیبا به نظر می‌رسند. در صورت صدمه شدید، به سادگی سنباده زده شده و به روز اول خود تبدیل می‌شود. پذیرایی لوکس با مبلمان چوب راش بدون بو یا عطر خاص چوب راش با طرح و رنگ منحصر به فرد خود، می تواند طیف گسترده ای از فضا ها و اتاق ها را در خود جای دهد.

اگر به بوی چوب در اتاق خواب یا چیدمان اتاق نشیمن خود حساس هستید، چوب راش یک انتخاب عالی است. همچنین بخوانید: خرید کاور مبل ژله ای و نکاتی که باید در مورد این نوع روکش مبل بدانید برخلاف سایر چوب ها، چوب راش بو یا عطر مشخصی ندارد. این نه تنها آن را به گزینه‌ای بسیار عالی برای ظروف مصرفی مواد غذایی تبدیل می کند، بلکه سطح تمیز و شفاف آن، مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است.

چند نوع مبل با چوب راش وجود دارد؟

مبلی که به‌ طور خالص از چوب راش ساخته می‌شوند فقط روکش سطحی آن از چوب راش ساخته شده است. تجربه نشان داده است که، مبلمان با چوب خالص راش گران‌تر هستند. اما هزینه، معمولا بستگی به سلیقه و نوع سفارش شما دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که مبلمان با روکش چوب راش، فقط برای مدت ‌زمان کوتاهی قابل‌استفاده هستند. از طرفی خرید مبل کلاسیک یا سلطنتی با چوب راش، یک انتخاب ناب و اقتصادی برای شما به ‌حساب می‌آید، زیرا می‌توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. و همچنین زیبایی و دوام این چوب در گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند.

خرید مبل راحتی

خرید مبل راحتی مدرن

چوب های موجود در بازار ایران از نظر کیفیت و استحکام، به دو دسته چوب های خشک و مرطوب تقسیم می‌شوند. به این نکته توجه داشته باشید؛ برای سفارش مبلمان، این موضوع بسیار در دوام و استحکام با اهمیت است، که مبلمان مد نظرتان را از چوب راش با رطوبت بسیار کم بسازند. معایب مبل با چوب راش به این نکته توجه داشته باشید که مبلمان ساخته شده از چوب راش، بهترین گزینه نیستند. از بین خواص مختلف گفته شده، این چوب رطوبت زیادی را جذب می کند. پس اصلا منطقی نیست که از این چوب برای مبلمان در فضای باز یا مکان های با هوای بسیار مرطوب استفاده شود. زیرا متورم می‌شود و خیلی زود از بین می‌رود. دکوراسیون مبلمان با چوب راش به عنوان مثال، استفاده از چوب راش برای درب کمد ها ممکن است این اتفاق بیفتد.

اگر کمد در نزدیکی ساحل باشد، رطوبت زیادی را به خود جذب می‌کند و پس از مدتی، باز و بسته شدن درب آن بسیار دشوار می‌شود. بنابراین، اگر در یک مکان بسیار مرطوب زندگی می‌کنید یا مبلمان خود را خارج از خانه قرار می‌دهید، نمی‌توانید از چوب راش استفاده کنید. البته به همین دلایل در اکثر آشپزخانه ها یا سرویس های بهداشتی نیز توصیه نمی شود.

راه تشخیص مبل با چوب راش

راش، چوبی سخت، محکم، سنگین و دارای موج‌ های زیبایی است، و مبلمان ساخته ‌شده با این چوب بسیار سنگین‌تر از موارد مشابه هستند. رنگش معمولاً زرد خامه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد است، که به محیط گرما و روشنی خاصی می‌دهد. زودتر از چوب ‌های دیگر خشک می‌شود و بعد از رنگ ترک برنمی‌دارد. انعطاف پذیری بالایی نسبت به دیگر انواع چوب دارد. ظاهری نسبتاً تمیز دارد و همه جای آن دارای سطح یکسانی است. مبلمان ساخته شده از این چوب به‌ هیچ ‌وجه زبری ندارند. سطوح فلت آهنی این چوب بسیار ساده است. در هنگام تحویل به این نکته توجه کنید که سطح مبل ساخته شده باید صاف، نرم و لطیف باشد.

خرید کاناپه تخت خواب شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *